Selecteer een pagina

Module 2: Doel & Doelgroep

De ideale klant. Vaak merk ik bij mijn klanten dat ze liever helemaal niet willen kiezen voor een bepaalde doelgroep en al helemaal geen mensen willen uitsluiten. Het voordeel van weten wie je wilt bereiken is dat je hun taal kunt spreken, dat je communiceert op de kanalen waar zij zich ook bevinden. Laat hen zien wat jou zo uniek maakt. Kijk ook nog even naar de kernkwaliteiten uit les 2 van de eerste module. Wat zeggen mensen over jou? Waarom komen ze bij jou?

Naast de doelgroep is het bepalen van het doel van de website en de afzonderlijke pagina’s belangrijk. Wéten én méten. Bepaal van tevoren wat je wilt dat de bezoekers doen en faciliteer dat op de pagina. Zorg voor links en zogenaamde Call To Action (CTA, meestal knoppen). Om de resultaten te kunnen meten kan je bijvoorbeeld aan deze ‘actieknoppen’ een meetinstrument als Google Analytics koppelen. Daar ga ik in deze module niet verder op in, het is echter wel belangrijk om je bij het ontwerp al te bedenken wat je eventueel zou willen meten.

In deze module ga je bepalen wie jouw ideale klant is, werk je b2b of b2c (business to business of business to consumer), je gaat een persona maken en omschrijven voor welke klantproblemen jij de allerbeste oplossing hebt.

Veel succes met module 2. Heb je vragen, stel ze gerust aan mij of stel in de facebookgroep.

Loop je ergens vast? Of heb je een vraag? Neem gerust contact met ons op.

Les 1: Doel en wanneer is het een succes?

In deze les ga je bepalen over wie je wilt bereiken en wat het doel is van de website, wanneer is het ‘een succes’?

Les 2: Doelgroepbepaling

Het kiezen van je doelgroep geeft duidelijkheid en focus. 

Les 3: Persona

Maak een persona van je klant en zoek er een foto bij. Denk aan deze persoon als je de teksten schrijft. 

Les 4: Leer je doelgroep kennen

Als je weet wie je doelgroep is, kan je met hem/haar kennismaken. Wie zijn zij en welke problemen hebben zij waar jij wellicht een oplossing voor hebt?

Les 5: Wat doet jouw bezoeker op de site?

Welke acties wil jij dat de bezoeker aan jou website neemt? Maak een overzicht van deze CTA’s (Call To Action).